ASW-15


Popis kluzáku

Kluzák ASW-15 navrhnul ve druhé polovině 60. let 20. století Gerhard Waibel u firmy Alexander Schleicher GmbH & Co. jako jednosedadlový vysokovýkonný kluzák standardní třídy. Prototyp poprvé vzlétnul 20.4.1968. Podle tehdejších pravidel standardní třídy měl kluzák zpočátku pevný kapotovaný podvozek a neměl možnost nést vodní přítěz. Po změně pravidel standardní třídy byla vyvinuta verze ASW-15B s řadou vylepšení, která byla vyráběna od roku 1972. Tato verze měla prodlouženou kabinu, vyšší svislou ocasní plochu, zatahovací podvozek a zesílené křídlo, které bylo vybaveno dvěma nádržemi na vodní přítěž o celkovém objemu litrů. Tyto změny vedly také ke zvýšení prázdné hmotnosti kluzáku ASW-15B oproti základnímu typu ASW-15. Dva kluzáky ASW-15B byly individuálně vybaveny pomocným motorem. Celkem bylo vyrobeno 183 kluzáků v základní verzi a 270 kluzáků verze ASW-15B.

ASW 15 se zvnějšku podobá předchozí konstrukci Gerharda Waibela kluzáku ASW-12 pouze s výjimkou plovoucí výškovky umístěné nízko na kýlu. Půdorys křídla má tvar dvojitého lichoběžníku a je aerodynamicky i geometricky zkrouceno.Vnitřní část křídla až po křidélka používá profil Wortmann FX 61-163, kdežto na koncích křídla je použit profil FX 60-126. Torzní skříň křídla je tvořena laminátovým sendvičem s balzovou výplní. Kovové brzdy typu Schlempp-Hirth na horní i dolní straně jsou umístěny v oddělených boxech a utěsněné pružnou lištou nenarušující proudění kolem křídla. Konstrukce křidélek je tvořena laminátovým sendvičem v kombinaci se syntetickou pěnou. U typu ASW-15B jsou v křídlech vaky na vodní přítěž, které byly zpětně montovány i do některých ASW-15. Působením vlhkosti, unikající z vodních nádrží, docházelo k narušování balsové výplně sendviče plísní, proto. počínaje kluzákem s pořadovým číslem 356 byla balzová výplň nahrazena výplní ze syntetické pěny. Křídla je možno opatřit sklolaminátovými winglety.

Trup je tvořen skořepinou z laminátového sendviče s výplní pěnovým polystyrénem. Pro snadné spojení nosníků křídel v trupu slouží dva čepy zasouvané z kabiny. Táhla ovládání křidélek a klapek se spojují montážním otvorem na hřbetě trupu za kabinou. Jednodilný kryt se z kabiny se při nastupování či vystupování snímá celý. Pololežící pilot má možnost nastavovat polohu opěradla i pedálů nožního řízení. Hlavní podvozkové kolo je opatřeno bubnovou brzdou ovládanou spolu s brzdicími klapkami. U základního typu ASW-15 bylo podvozkové původně pevné, ale většinou bylo později nahrazeno zatahovacím kolem. Konstrukce ocasních ploch se podobá konstrukci křídel, směrovka má stejnou strukturu jako křidélka.

V letech 1971 a 1972 americký pilot Karl Striedieck ustanovil s ASW-15 tři nové světové rekordy na návratové trati, včetně letu o délce 1098.54 km z 15. října 1972.

Zdroj:

Alexander Schleicher ASW-15, na Československé letectví - web o historii letectví u nás
Schleicher ASW 15, na Wikipedia, The Free Encyclopedia

Fotografie OK-0713

FOTO: ASW 15 OK-0713

Výkres kluzáku

FOTO: Výkres kluzáku ASW-15

Technická data kluzáku

Rozměry
rozpětí 15 m
délka 6.48 m
nosná plocha 11 m²
štíhlost křídla 20.5
Hmotnosti
prázdná 230 kg
vzletová 408 kg
plošné zatížení 37.11 kg/m²
Výkony
klouzavost 36.5
nejmenší klesavost 0.63 m/s

Polára kluzáku

FOTO: Polára kluzáku ASW-15




© HAO, 2002-2015