Soukromá letadla členů Hanáckého aeroklubu


ASW-15

Jednomístný celolaminátový kluzák klubové třídy, který byl zkonstruován ing. Gerhardem Waiblem u německé firmy Alexander Schleicher GmbH & Co. Kluzák byl navržen podle tehdy platných pravidel pro soutěžní standardní třídu, tj. s pevným podvozkem a bez možnosti vodní přítěže. Po úpravě pravidel standardní třídy bylo původní pevné podvozkové kolo vesměs dodatečně nahrazováno kolem zatahovacím. První prototyp ASW-15 byl zalétán 20.4.1968. Celkem bylo vyrobeno 183 kluzáků v základní verzi. Po úpravě pravidel pro standardní třídu se začal vyrábět vylepšený model ASW-15B, kterého se vyrobilo 270 kusů.

OK-0713

FOTO: ASW 15 OK-0713

DG-101 G

Jednomístný celolaminátový kluzák klubové třídy navržený Wilhelmem Dirksem. Jedná se o první kluzák vyráběný firmou Glaser-Dirks a to od roku 1974. Původní model DG-100 s plovoucí výškovkou a dvoumístným překrytem kabiny následovaly modely DG-100G, DG-101 a DG-101G. Typy DG-101 a DG-101G mají řady vylepšení, například jednodílný překryt kabiny, zlepšenou odolností při havárii a konvenčním výškovkovým kormidlem s pevným stabilizátorem a pohyblivou výškovkou.

OK-8015

FOTO: DG-101G OK-8015

Duo Discus XLT

Vysoce výkonný dvoumístný kluzák 20-metrové třídy určený pro létání přeletů včetně plachtařských soutěžích. Duo Discus byl zalétán v roce 1993 a je nástupcem kluzáku dvoumístného Janus. V roce 2005 přišla vylepšená modifikace označovaná Duo Discus X a poslední verzí je Duo Discus XL pocházející z roku 2007. Kluzáky všech verzí jsou vyráběny také ve verzi s pomocným motorem a označují se pak Duo Discus T, Duo Discus XT a Duo Discus XLT. Dosud bylo vyrobeno více než 600 kusů všech verzí kluzáku Duo Discus.

OK-1969


Phoebus B

Jednomístný kluzák klubové třídy, odvozený od prvního úspěšného celolaminátového kluzáku Phönix, který poprvé vzlétl v roce 1957. Phöbus zkonstruoval stejný tým konstruktérů. První model A s pevným podvozkem poprvé vzlétl v roce 1964, model B se zatahovacím podvozkem se objevil v roce 1967. Ve stejném roce poprvé vzlétnul model C s delším 17 metrovým křídem.

OK-2101

FOTO: Phoebus B OK-2101 ještě na původní německé imatrikulaci D-2100

SF 27 A

Jednomístný kluzák klubové třídy se smíšenou konstrukcí a pevným podvozkem, který poprvé vzlétnul v roce 1964. Byl navržený Rudolfem Kaiserem ve firmě Scheibe Flugzeugbau GmbH podle tehdejších pravidel standardní třídy. Kromě verze SF-27A s 15 metrovým křídlem, které se vyrobilo asi 120 kusů, vznikl také jeden kus typu SF-27B s rozpětím 17 m a také asi 30 kusů typů SF 27 MA a SF 27 MB vybavených motorem Hirth na zatažitelném pylonu za křídlem.

OK-1426

FOTO: SF-27 A OK-1426 před hangárem v Olomouci

Ventus 2cxT

Špičkový jednomístný kluzák 18-metrové třídy s pomocným motorem. Kluzák Ventus 2 je vyráběn od roku 1994 a oproti svému předchůdci má kompletně nové křídlo založené na platformě Discus. Kluzáky bez pomocného motoru jsou ve třech verzích, verze Ventus 2a s úzkým trupem a 15 metrovým křídlem, verze 2b s širším trupem a 15 metrovým křídlem a verze Ventus 2c s širším trupem a s křídlem o rozpětí 15 metrů s nástavci na 18 metrů. Ventus 2cT s pomocným motorem má 18 metrové křídlo, kdežto verze 2cM má také křídlo o rozpětí 15 metrů s nástavci na 18 metrů. Od roku 2003 jsou všechny verze dodávány s trupem Discus-2 a nesou označení 2ax, 2bx a 2cx. Majitel: Flycom s.r.o.

OK-5999

FOTO: Zbrusu nový Ventus 2cxT

Z-526 F

Dvoumístný, plně akrobatický, jednomotorový dolnoplošník se zatahovacím podvozkem zkonstruovaný v roce 1969 ze základního typu Z-526 instalací plně akrobatického motoru Avia M-137A o výkonu 132 kW (180 koní). První typ schopný létat plnou akrobacii ve dvojím obsazení, který je tak ideální pro výcvik akrobacie. Kromě toho je vhodný i pro vlekání kluzáků a výcvik pilotů od základního výcviku až po vysokou pilotáž. Majitel: Flycom s.r.o.

OK-GIN

FOTO: Z-526 F OK-GIN na PMRG v Moravské Třebové





© HAO, 2002-2015