SF-27


Popis kluzáku

Scheibe SF-27 Zugvogel V je jednomístný větroň standardní třídy, navržený Rudolfem Kaiserem ve firmě Scheibe Flugzeugbau GmbH. Byl postaven v šedesátých letech 20. století podle tehdejších pravidel standardní třídy, které vyžadovaly rozpětí nejvýše 15 metrů a pevný podvozek. V té době už sice mnozí výrobci přecházeli na kluzáky s celolaminátovou konstukcí, ovšem SF-27 měl konzervativní smíšenou konstrukci a skelné lamináty byly využity pouze k překrytí přední čísti trupu.

SF-27 navazoval na celou řadu předchůdců, z nichž prvními byly Scheibe Zugvogel 1, které byl oba zkonstruovaný v roce 1954. Zugvogel 1 měl rozpětí 16 m a byl určen pro výkonné plachtění Jednalo se o první konstrukci s laminárním pofilem NACA. Jeho následníkem byl typ Zugvogel II vyznačující se záporným šípem křídla. Dalším navazujícím typem byl Zugvogel IIIa s křídlem rozpětím 17 m a jeho úspěšná modifikace z roku 1963 Zugvogel IIIb s novým trupem. Verze s 15-metrovým rozpětím se označovala jako Zugvogel IV. Dalším typem firmy Scheibe byl L-Spatz 55 z roku 1954, který byl naopak postaven především pro klubový provoz.

V roce 1961 navázal na řadu kluzáků Zugvogel typ SF 26, jehož trup byl ovšem odvozen od Spatze. Konečně v roce 1964 na SF-26 navázal typ SF 27 A, který byl postaven jako konkurence ke kluzáku Schleicher Ka-6e. Jeho trup vznikl zkrácením trupu typu Zugvogel IIIb, kluzák dostal plovoucí výškovku a křídlo s laminárním profilem Wortmann FX 61-184 Kluzák byl zalétán 12. května 1964 a brzy byl zařazen do výroby, jeho 30. kus byl vyroben v únoru 1966 a celkem bylo vyrobeno 120 kusů kluzáku SF-27 A.

Byl vyroben také jeden kus SF 27 B s rozpětím 17 m. Úpravou SF 27 A postavil Alois Obermayer první motorizovaný kluzák s motorem Hirth zatahovacím do trupu. Kromě zatahovacího motoru a s tím souvisejících úprav zaručujících zvýšenou pevnost se od SF-27 A lišil také podvozkem, který byl částečně zatahovací do trupu. A. Obermayer získal na koncepci zatahovacího motoru ochrannou známku. Jeho koncepci firma Scheibe použila při výrobě menších sérií modernizovaných verzích SF 27 MA a SF 27 MB, kterých se vyrobilo asi 30 kusů. Byl použit dvoutaktní čtyřválec Hirth F-102 A2 o výkonu 26 hp (19 kW) na zatažitelném pylonu za křídlem.

Křídlo SF-27 je postaven kolem jednoho nosníku z bukového dřeva s překližkovými žebry vzdálenými od sebe jen 10 cm. Křídlo je asi z 85% pokryto překližkou, zbytek je pokrytý plátnem. Křidélka jsou také potažená plátnem. Křídlo je vybaveno aerodynamické brzdami typu Schempp-Hirth. Ocasní plochy jsou dřevěné s plátěným potahem kormidel.

Kostra trupu je svařovaná ocelová konstrukce, která je od od nosu po odtokovou hranou křídla krytá skořepinou ze skelného laminátu, který je použitý také na kapotáž kořene křídla. V zadní části trupu je použit plátěný potah podepřený dřevěnými výztuhami. Jednodílný překryt kokpitu je vyroben z plexiskla. SF-27 má pevný jednokolový hlavní pozdvozek, vybavený brzdou, který je doploněn ostruhovým kolečkem.

Zdroj:

Scheibe SF-27, na Wikipedia, The Free Encyclopedia
SF 27 A, na Historie létání v Jeseníkách
SF 27, na SF-27 Homepage
Scheibe SF-27, na Sailplane Directory
Scheibe SF-27A , na J2mcL Planeurs

Fotografie OK-1426

FOTO: SF 27 A OK-1426

Výkres kluzáku

FOTO: Výkres kluzáku Scheibe SF-27 Zugvogel V

Průřez kluzákem

FOTO: Průřez kluzákem Scheibe SF-27 Zugvogel V

Technická data kluzáku

Rozměry
rozpětí 15 m
délka 7 m
nosná plocha 12 m²
štíhlost křídla 18.7
Hmotnosti
prázdná 205 kg
vzletová 320 kg
plošné zatížení 26.67 kg/m²
Výkony
klouzavost 34
nejmenší klesavost 0.64 m/s
maximální rychlost 200 km/h
minimální rychlost 55 km/h

Polára kluzáku

FOTO: Polára kluzáku Scheibe SF-27 Zugvogel V




© HAO, 2002-2015