Ventus 2cxT


Popis kluzáku a jeho vývoje

Jak název napovídá, tak kluzák Ventus 2 je pokračovatelem úspešného typu Ventus, který byl vyvíjen jako nástupce kluzáku Mini Nimbus, což byl první kluzák 15-metrové vyráběný firmou Schempp-Hirth.

Jelikož zájem o Mini Nimbus nesplnil očekávání firmy, rozhodl se Klaus Holighaus ke zcela nové konstrukci. Ventus se vyznačoval křídlem z uhlíkových kompozitů, které oproti skelným kompozitům umožňovaly použití v té době neobvykle tenkých profilů křídla.

První Ventus byl Klausem Holighausem zalétán 3. května 1980, ve variantě Ventus a s menším trupem pro pilotu do výšky 1.75 m. Pro větší piloty byla určena varianta Ventus b s větším trupem, která byla zalétána už 10. května 1980. Od roku 1983 byla vyráběna varinta Ventus b/16,6, která umožňovala pomocí nástavců zvětšení rozpětí na 16.6 metrů. Ventus byl také jedném z prvních sériově motorizovaných kluzáků a to ve verzi Ventus bT. Od roku 1986 byl vyráběn výrazněji pozměnněný Ventus c lišící se použitím klasických brzdících klapek, zvětšeným vzepětím křídla, zlepšeným tvarováním přechodu mezi křídlem a trupem a použítím malých wingletů. Obvykle se také dodával s nástavci umožňujícími zvětšit rozpětí na 17.6 m. Kromě verze cT s pomocným motorem se vyráběl také Ventus cM umožňující i samostatný vzlet. Výroba probíhala v letech 1980 až 1994 a bylo vyrobeno celkem kusů 611 všech variant Ventusu.

Od roku 1994 na výrobu Ventusu navázala výroba jeho následovníka typu Ventus 2, který má oproti svému předchůdci kompletně nové křídlo založené na platformě Discus. Stejně jako u jeho předchůdce byly vyráběny typy Ventus 2a s menším trupem a Ventus 2b s větším trupem, oba dva s 15 metrovým křídlem. V roce byl představen kluzák Ventus 2c s odlišným trupem a křídlem o rozpětí 18 metrů buď v celku nebo s možností měnit pomocí nástavců měnit rozpětí na 15 a 18 metrů. Ventus 2c byl také dodáván ve dvou motorizovaných verzích. Ventus 2cT s pomocným motorem má 18 metrové křídlo, kdežto verze 2cM má také křídlo o rozpětí 15 metrů s nástavci na 18 metrů. Od roku 2003 jsou všechny verze dodávány s trupem Discus-2 a nesou označení 2ax, 2bx a 2cx. Písmenko "x" v názvu modelu znamená přepracovaný trup lišící se zejména zvětšenou svislou ocasní plochou a novým křídlo včetně větších wingletů. Produkce verzí 2a a 2b dosáhla 168 kusů, typů 2c, 2cT a 2cM bylo vyrobeno přes 459 kusů.

Zdroj:

Schempp-Hirth Ventus-2, na Wikipedia, The Free Encyclopedia
Zdeněk Pátek: Ventus, AeroHobby, č. 2 , 2011.

Fotografie OK-5999

FOTO: Zbrusu nový Ventus 2cxT

Výkres kluzáku

FOTO: Výkres kluzáku Ventus 2 cxT

Technická data kluzáku

Rozměry
rozpětí 18 m
délka 6.81 m
výška 1.30 m
nosná plocha 11.03 m
štíhlost křídla 29.5
Hmotnosti
prázdná bez náplněmi 325 kg
prázdná s náplněmi 355 kg
maximální vzletová 600 kg
maximální vodní přítěz 130 l
plošné zatížení 36.2-54.4 kg/m²
Výkony
klouzavost 50
nejmenší klesavost na 430 kg 0.52 m/s
nejmenší klesavost na max. vzletové hmotnosti 0.52 m/s
maximální rychlost se zataženým motorem 285 km/h
minimální rychlost na max. vzletové váze 79 km/h
Motor a palivová instalace
objem nádrže 13 l
max. dolet 370 km
výkon motoru 15.3 kW




© HAO, 2002-2015