Plachtařský výcvik začíná v zimních měsících teoretickou přípravou
v rozsahu 40 vyučovacích hodin. Příprava je složena z několika
základních předmětů:
Po úspěšném přezkoušení teoretických znalostí se žák na pozemních přípravách seznámí s letištěm, s organizací letového provozu a z teoretickými zaklady ovládání kluzáku a poté již nic nebrání tomu, aby se poprvé odpoutal od země.
Praktický výcvik se v Hanáckém aeroklubu provádí na dvoumístných školních kluzácích L-13 Blaník
a na kluzáku L-23 Super Blaník.
Výcvik je prováděn podle schválené metodiky a zvolené výcvikové osnovy.
Teprve po zvládnutí jednoho prvku pilotáže se přechází na další, vždy od jednoduchého ke složitějšímu. Každá úloha začíná příslušnou pozemní přípravou.
Celková délka praktického výcviku je podle současné osnovy minimálně 6 hodin,
v praxi ovšem obvykle trvá asi 15 hodin. Závisí to především na schopnostech
a dovednostech žáka, jeho časových možnostech a také na přízni počasí.
Každý výcvik začíná seznamovacím letem, kdy instruktor seznámí žáka s ovládáním kluzáku. Dále se žák učí přímočarý let, zatáčky, vybírání vývrtek a pádů, let po okruhu a přistání. Další fáze výcviku jsou zaměřeny na různé mimořádné situace - simulují se vadná přistání, poruchy v řízení, přistání do omezeného prostoru apod. Po úspěšném zvládnutí všech předepsaných úloh žáka čeká přezkoušení inspektorem, poté první sólový let a další samostatné lety sloužící k upevnění jeho letových dovedností. Výcvik je zakončen navigačním letem s instruktorem po zvolené trati.
Ještě před prvními samostatnými lety musí žák absolvovat zkoušku z radiotelefonního provozu, letecké frazeologie a základů elektrotechniky a získat tak „Omezené vysvědčení radiotelefonisty letadlových stanic“. Zkouška se obvykle koná několikrát do roka na některém letišti, případně je možné ji vykonat přímo u Českého telekomunikačního úřadu.
Výcvik je zakončen vykonáním teoretické a praktické zkoužky. Tyto zkoušky pořádá v několika předem stanovených termínech Úřad pro civilní letectví (ÚCL) popř. termíny stanoví examinátor s pověřením od ÚCL. Po úspěšném složení obou zkoušek se žák stává pilotem a je mu vystaven příslušný pilotní průkaz. Platnost kvalifikace pilota kluzáků je dva roky a pro její obnovení musí pilot mít platnou lékařskou prohlídku a musí prokázat, že za posledních 12 měsíců období nalétal alespoň 12 letových hodin nebo absolvoval periodické přezkoušení s examinátorem.