Předválečné období
První letadlo přistálo na cvičišti v Olomouci - Neředíně 21. srpna 1910.Byl to Blériot ing. Jana Kašpara.
Myšlenka založit v Olomouci civilní leteckou organizaci vznikla současně na dvou místech, v Hlavních leteckých dílnách a v České sportovní společnosti Olomouc. Svolavatelem se stala Česká sportovní společnost. Ustavující schůze se konala 7. dubna 1926. V roce 1927 byla založena župní organizace Olomouc, která obsahovala řadu místních skupin.
Plachtařský odbor byl založen na župní schůzi 23. listopadu 1930 a činnost zahájil v příštím roce stavbou dvou kluzáků. První škola bezmotorového létání v ČSR proběhla v srpnu 1931. FOTO: Uspořádal ji plachtařský odbor Olomouc v oblasti Bystřice pod Hostýnem. Olomoucký plachtařský odbor byl na jaře roku 1932 první v ČSR, který vyzkoušel a zavedl autostarty kluzáků, tj. starty ve vleku za jedoucím automobilem. Téhož roku byly provedeny první aerovleky v ČSR na letišti Olomouc-Neředín.
V roce 1935 byla v rámci župní propagační letky zřízena pilotní škola, která byla koncem roku převedena na samostatný spolek - Hanácký aeroklub Olomouc. Nové civilní letiště Olomouc - Holice bylo slavnostně otevřeno 6. června 1937, a bylo předáno do užívání Hanáckému aeroklubu a Hanácké župě Masarykovi letecké ligy. Zde probíhala veškerá letecká činnost až do 15. března 1939.
Období 2. dvětové války
o okupaci naší vlasti hitlerovským Německem odešlo 29 pilotů Hanáckého aeroklubu do zahraničí, kde jako letci bojovali na západní i východní frontě.
V boji zahynulo 19 předválečných pilotů Hanáckého aeroklubu: Babíček Zdeněk, Běhal František, Bureš Oldřich, Cígler Miloslav, Dostál František, Fiala Oldřich, Helma Oldřich, Horský Vladimír, Hradil Bohuslav, Hradil František Lang Karel, Lysický Vojtěch, Malý Svatopluk, Mrtvý Arnošt, Nasswetter Albín Rychnovský Karel, Tománek Josef, Vaculík František. Symbolický hrob mají na hřbitově v Neředíně.
Kromě nich se ještě bojů zúčastnili i další předváleční piloti HAO, a to Jaroš Bohuslav, Kamínek Antonín, Martínek František, ing., Netopil Bohumil, Ossendorf (Osenský) Robert, Popelka Viktor, Schellong Jaroslav, Slepica Jaroslav, Tichý Josef, Valoušek Ladislav
Období po 2. dvětové války
Po osvobození byla obnovena činnost Hanáckého aeroklubu na civilním letišti v Olomouci-Holici v rámci Českého národního aeroklubu. Do plachtařského výcviku se hned po válce zapojilo 700 zájemců.
Od roku 1954 začínají vynikající úspěchy v letecké akrobacii pod vedením Miloslava Přikryla, který se stává zakladatelem olomoucké akrobatické školy. FOTO: Tříčlený roj C-104 vystupoval v Vídni, Curichu, Innsbrucku, Mnichově. V roce 1957 vznikají další akrobatické skupiny: pětka C-105, ženská trojka C-105, akrobatická devítka C-104 „létající cirkus“, čtyřka v boxu na Z-226A, ženská čtyřka v boxu a čtyřka na cvičných stíhačkách Jak-11 (C-11). Jména jako Přikryl, Kadlčík, Šálek, Krenč, Pohlídal, Skácelík, Lockerová, Krenčová, Loskotová a další byla pojmem.
V roce 1960 se na Lockheed Trophy v Anglii zůčastnili jako jediné ženy z 16 závodníků E. Krenčová a J. Lockerová a získaly 5. a 7. místo. Na I. mistovství světa v letecké akrobacii v Bratislavě obsadil František Skácelík 3. místo a stal se 2. vícemistrem světa.
Hodnotných výsledků dosáhli piloti hanáckého aeroklubu také v oblasti bezmotorového létání. Mezi nejslavnější patří například J. Jílek, V. Hlavizna, J.Olivík a další.
Na sklonku roku 1960 je zrušeno letiště v Olomouci - Holici a celý aeroklub nachází nové působiště na letišti Olomouc - Neředín. V roce 1972 po obsazení letiště Sověty ukončil Hanácký aeroklub svou činnost a přesunul se do Vyškova. Činnost dvou aeroklubů na jednom letišti však nebyla dobrá a tak jsou v roce 1976 sloučeny.
V roce 1992 obnovuje Hanácký aeroklub letový provoz v Neředíně. Vyvstávají však majetkové spory, které končí u soudu, a Hanácký aeroklub se stěhuje na letiště do Šumperka. V roce 1998 se však vrací zpět, aby navázal tam, kde v roce 1930 začal.
Zdroj: Zdeněk Titz: Stručná historie 60 let sportovního letectví v Olomouci a 50 let Hanáckého aeroklubu, 1986, Olomouc.