Z-526 F
- 31 Aug 2023
Dvoumístný, plně akrobatický, jednomotorový dolnoplošník se zatahovacím podvozkem zkonstruovaný v roce 1969 ze základního typu Z-526 instalací plně akrobatického motoru Avia M-137A o výkonu 132 kW (180 koní). První typ schopný létat plnou akrobacii ve dvojím obsazení, který je tak ideální pro výcvik akrobacie. Kromě toho je vhodný i pro vlekání kluzáků a výcvik pilotů od základního výcviku až po vysokou pilotáž
Popis letounu a jeho vývoje
Letoun Z-526 F je dvoumístný, dolnokřídlý, samonosný jednoplošník s šestiválcovým invertním motorem M137A a autonomní vrtulí V 503A.
Zlín Z526 F je z vrcholných typů slavné řady Zlínů ( Z-126, Z-226, Z-326, Z-526, Z-726). Na letounech této řady se vycvičily celé generace pilotů a řada akrobatických variant se také nesmazatelně smazala do hisotrie letecké akrobacie. Celá historie řady začíná v roce 1947 školním a akrobatickým letounem Z-26 „Trenér“, který byl zkonstruován v Otrokovicích pod vedením ing. Tomáše. První letoun verze Z-526 byl zalétán 3. září 1965. Z něj byly posléze odvozeny varianty Z526A, Z-526AS a konečně v roce 1969 Z-526F lišící se zejména novým motorem Avia M-137A. Zlín Z-526 F je prvním typem, na kterém je možné létat plnou akrobacii ve dvojím obsazení a je tak ideální pro výcvik akrobacie. Kromě toho je vhodný i pro vlekání kluzáků a výcvik pilotů od základního výcviku až po vysokou pilotáž.
Trup příhradové konstrukce je svařen z ocelových trubek. Potah přední části trupu je z duralového plechu, spodek zadní části je potažen plátnem. Kryt kabiny se otevírá posouváním dozadu, při nouzovém opuštění letounu je možno kryt odhodit. Pilotní sedadlo a nožní řízení je stavitelné.
Křídlo má lichoběžníkový půdorys a u trupu je dělené, potah je z duralového plechu plátovaného hliníkem. Letoun je vybaven vztlakovými klapkami.
Hlavní podvozek je částečně zatažitelný, ovládaný elektricky. Nouzové vysouvání podvozku je ruční (mechanické).Podvozek je opatřen elektrickou signalizací polohy pomocí koncových spínačů. Ostruhové kolo je spřaženo s nožním řízením.
Pohonnou jednotku tvoří invertní řadový, vzduchem chlazený, čtyřdobý šestiválcový motor Avia M-137A o výkonu 132 kW (180 koní) při 2 750 ot./min po dobu 5 minut. Zdvihový objem 5, 97 litru, kompresní poměr 6,3 : 1 , vrtání 105 mm , zdvih 115 mm , hmotnost motoru 141,5 kg. Motor je vybaven pro plně akrobatický provoz. Palivová a olejová instalace je řešena tak, že umožnuje provádět akrobacii včetně letů na zádech. Hlavní palivové nádrže o objemu 2 x 35 litrů jsou umístěny v křídlech.
Autonomní vrtule V 503A je kovová, levotočivá s hydraulickým servomotorem. Otáčky motoru motoru ovládá samostatně podle rychlosti letu a přípusti motoru. Průměr vrtule 2000 mm max.trvalé otáčky 2750
Technická data letounu
Rozměry | |
---|---|
rozpětí | 10.590 m |
délka | 8.00 m |
výška | 2.06 m |
nosná plocha | 15.45 m² |
Hmotnosti | |
---|---|
prázdná | 685 kg |
vzletová | 940 kg |
dovolené zatížení | 255 kg |
plošné zatížení | 60.8 kg/m² |
Výkony | |
---|---|
maximální rychlost | 244 km/h |
cestovní rychlost | 210 km/h |
dostup | 5200 m |
stoupavost | 6.0 m/s |
dolet | 840 km |
Motor a palivová instalace | |
---|---|
motor | Avia M-137A |
objem hlavních nádrží | 2 x 35 l |
max. výkon motoru | 132 kW (180 koní) |
max. otáčky motoru | 2750 za min |